Bakanlığı'nın genelgesinde, kış mevsiminde oluşan fazla yağmur, sis, kar, tipi, buzlanma gibi nedenlerle sürücülerin görünüm mesafesi azalttığı, taşıtların fren ve durma mesafesi artttığı, taşıt yararlanma ve seyahat konforu bozulmakta ve trafik güvenliği olumsuz yönde etkilediği vurgulanarak Trafik kazalarının oluşmasında önemli rol oynayan kış mevsimi koşulları ve trafik güvenliğine karşın olumsuzluklar dikkate alınarak, vatandaşların can ve mülk güvenliğinin korunması amacıyla; mesken yerlerinde alınacak trafik tedbirleri, mesken yeri açık havada alınacak trafik tedbirleri, Terminal/otogarlarda alınacak tedbirler, Denetimde görevli personel ve ekip araçlarının yapacağı meslek ve işlemler, karayolu işaretlemeleri, bilgilendirme ve bilinçlendirme faaliyetleri konularının görevli ve yetkili seri halinde amirlerce özenle peşine düşüp takip edilmesini ve uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesini hususunda ilgili birimler talimatlandırıldı.
Trafikte alınacak kış tedbirlerine ilişkin, İçişleri Bakanlığı'nın 81 il valiliğine gönderdiği genelge şöyle:
"Kış mevsiminde oluşan aşırı yağmur, sis, kar, tipi, buzlanma gibi nedenlerle sürücülerin manzara mesafesi azalmakta, taşıtların fren ve durma mesafesi artmakta, araç kullanım ve yolculuk konforu bozulmakta ve trafik güvenliği olumsuz yönde etkilenmektedir.
Trafik kazalarının oluşmasında kayda değer rol oynayan kış mevsimi koşulları ve trafik güvenliğine yönelik olumsuzluklar dikkate alınarak, vatandaşlarımızın can ve mülk güvenliğinin korunması nedeniyle aşağıdaki tedbirler alınacaktır.
Genel hükümler
- İllerde valilerimizin, ilçelerde kaymakamlarımızın başkanlığında, trafikle ilgili kurum ve kuruluşların temsilcilerinin (il, ilçe trafik komisyonu üyeleri ve bu komisyonların gerekli gördüğü halde çağıracağı kuruluş temsilcileri) katılımıyla düzenlenecek toplantılarda, kurum/kuruluşlar arasında iş bölümü yapılacak, kış mevsimi süresince alınması gereken bütün tedbirler planlanacak ve uygulamaya konulacaktır.
- Aynı güzergah üstünde birden pozitif ilin sorumluluğunda olan karayolu istikamet ve geçitlerinde; yoğun kar yağışı, buzlanma, çığ ve heyelan gibi durumlarda, iller arasında koordinasyon sağlanacak, karayolu elverişli hale gelinceye değin bu güzergahları kullanacak olan taşıtlar uygun yerlerde (konaklama tesisleri, alan trafik yoklama istasyon amirlikleri, kamu kurum ve kuruluşlarına ait tesisler vb.) bekletilecek, bu süre içerisinde otobüslerin terminallerden çıkış yapmalarına izin verilmeyecek ve zorunlu diğer tedbirler alınacaktır. Ayrıca, ilgili kurum ve kuruluşlar ile belediyelerimiz, kendi tayin alanlarına giren konularda gerekli ilave tedbirleri alacaklardır.
- Şehiriçi ve şehirlerarası "Alternatif Güzergahlar” evvelden belirlenerek kamuoyuna duyurulacaktır. Olumsuz hava koşulları sebebiyle karayolunun trafiğe kapanması veya trafik akımının yoğunlaşması halinde, araç trafiği belirlenen alternatif güzergahlara yönlendirilecektir.
- Geçmiş yıllardaki kaza istatistikleri ile yol güzergahının yol ve çevre koşulları analiz edilerek yolun üretim ve bakımından sorumlu kuruluş ile sürekli irtibat halinde olunacaktır.
- 5. Trafik kazalarına neden olan:
a) Ağır taşıtların kasa/römork yüklerinin kayması ve direksiyon hakimiyetinin kaybolması sonucu devrilme, savrulma ve kaymasına neden olan "yanal rüzgar”ın oluştuğu köprüler, tünel antre ve çıkışları ile boğaz niteliğindeki topografık yapının bulunduğu kesimler,
b) Yağan karın "sürgün” şeklinde karayolu yüzeyine gelmesi sonucu yol yüzeyinde oluşan açık ve bakımlı buzlanma sebebiyle vasıta lastiklerinin karayolu yüzeyi ile olan temasını önleyen bölgeler,
c) Hava sıcaklığının ani düşmesi sonucunda viyadüklü/viyadüksüz köprülerin daha aşağı ve üstünden geçen rüzgarların etkisiyle oluşabilecek, "erken ve gizli buzlanma” riskinin yüksek olduğu kesimler,
d) Köprü ve yol eğiminin farklılaştığı yol kesimleri ile yağmur ve eriyen kar sularını karayolundan tez tahliye etmek nedeniyle yapılan ve "sanat yapıları” olarak adlandırılan menfez, mazgal, rögarların kapanma olasılığı yer alan yerler,
önceden saptama edilecek ve alınacak tedbirler planlanarak uygulanacaktır.
6. Köprü, tünel ve menfezlerde, karayolunun kuzey yamaçları ile vadilerden geçen karayollarında şiddetli hava akımına maruz kalan ağır tonajlı taşıtların sürücüleri
"Bakış mesafesinin” azaldığı rahat ve erken buzlanma, sisli, yağışlı ya da zincir takılması gereken yol kesimlerine gelinmeden önce, vasıta sürücüleri durdurularak veya vasıta megafonlarıyla; sürücülerin " peşine düşüp takip mesafesini” artırmaları,
- Gerekli olmadıkça önlerinde seyreden taşıtları "geçmemeleri' (sollama yapmamaları),
- Birdenbire artı şeritli ve bölünmüş karayollarında "şerit izleme kurallarına” uymaları
- "En sol şeridi aralıksız işgal etmemeleri”,
- Yavaş ve itinalı seyretmeleri,
- Gündüzleri de yakını belirten ışıklarını yakmaları, hususlarında uyarılacaktır.
- Ağır tonajlı taşıtlarda, siklet üzerini branda vb. gereçlerle kapatmamaları sonucunda taşınan yük eşyasının yola düşmesi sebebiyle diğer sürücülerin refleks veya düşen malzemeden uzak durma gerekçesiyle yaptıkları manevra veya direksiyon hakimiyetini kaybederek kazaya karıştıkları dikkate alınarak, tartı üzerini branda vb. gereçlerle kapatmayan sürücüler hakkında Karayolları Trafik Kanununun (KTK) 65. maddesi ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinin (KTY) 128 ve devamı maddeleri gereğince işlem yapılacaktır.
- Karayolu üzerindeki dinlenme tesis işletmecileri/yöneticileri ile koordinasyon kurularak tesiste bulunan irtibat araçları vasıtasıyla sürücülerin; hava, yol ve trafik şartları konusunda bilgilendirilmesi sağlanacaktır.
- Yerleşim yeri dışındaki karayollarında mahsur kalan şoför ve yolcuların mağduriyet yaşamamaları amacıyla, yerel yönetimlerce imkânlar dâhilinde her türlü yardımın ulaştırılması, gerektiğinde millet kurum ve kuruluşlarımıza ait tesislerden istifade etmeleri sağlanacaktır.
- Yoğun kar yağışı, buzlanma, çığ ve heyelan nedeniyle, yolun trafiğe kapandığı durumlarda; il ve ilçe merkezleri ile dinlenme tesislerinde yer alan taşıtların karayoluna çıkışlarına müsaade edilmeyecek, karayolu trafiğe açılıncaya dek, araçlar yerinde yerlerde (konaklama tesisleri, alan trafik kontrol istasyon amirlikleri, ulus kurum ve kuruluşlarına ait tesisler vb.) bekletilecektir.
- 08.1 1.2012 tarihli ve 28461 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Taşıtların
Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Ağırlık ve Ebat Ölçüm Toleransları Hakkında
Yönetmeliğin" 6/1-j bendinde; şehirlerarası gezgin ve eşya taşımalarında kullanılan taşıtlara, her yılın 1 Aralık ile peşine düşüp takip eden yılın 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği faydalanma zorunluluğu getirilmiştir. Bu yetki şehiriçi taşımacılıkta ise valiliklere bırakılmıştır.
Yönetmelik hükümlerine istinaden, terminal/otogar antre ve çıkışları ilk olarak almak üzere, şehirlerarası yolcu ve eşya içeren taşıtlar, trafik personelince yapılan bütün kontrollerde "Kış lastiği” bakımından da denetlenecektir.
- Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 27/1 1/2012 tarihli ve 2012/KDGM-07/Kontrol ile 10/1 1/2014 tarihli ve 2014/KDGM-09/Yoklama sayılı genelgeleri doğrultusunda hareket edilecek ve bu hususta kamuoyu bilgilendirilecektir.
- Istikamet ya da bölgelerde görevli ekipler, birbirini izleyen ve sorumlu amirlerinin bilgisi haricen mesuliyet alanlarından ayrılmayacaktır. Görevli ekibin mecburiyet sebebiyle güzergâhtan ayrılması durumunda, yerine imkanlar nispetinde diğer bir ekip görevlendirilecek ve değişimlerin güzergahta yapılması sağlanacaktır.
- Teftiş nedeniyle durdurulan; kamyon, tanker, römork ve güya römorklar için arkadaki koruma çerçevesi, lastik, yansıtıcı araç gereç, kilometre saati, ışık donanımı vb. gibi teknik kontrolleri yapılacaktır.
- Trafik yoğunluğu gelişen yol kesimlerinde lüzum görülmesi halinde trafik akımı normale dönünceye değin ağır tonajlı taşıtlar (albenili, kamyon, tanker gibi) uygun yerlerde bekletilecektir.
- Bilhassa şehirlerarası yolcu taşımada kullanılan taşıtlarda, standart dışı yakıt (10 numara yağ vb.) kullanımını durdurmak amacıyla, depolama, dolum ve satışlarının yapıldığı yerlere karşın, ilgili birimlerle iki taraflı denetimler yapılacaktır.
- Karayolunda bozulup kalan veya lastiği patlayan araçlar, ışık far donanımı arızaları ile çekme-kurtama ve zincir uygulaması gibi özel beceri ve alet gerektiren servis hizmetlerini veren birey ve kurumların telefon ve adresleri güncellenerek, telsiz nöbetçilerinde kolay erişilebilir yerde bulundurulacak, bu yönde istek olması halinde vatandaşa muavin olunacaktır.
- Sis, buzlanma vb. kaza riskinin yoğunlaştığı hava ve yol koşullarında, ivedilikle müdahale edilmesi ve karayolunun trafiğe anında açılması amacıyla, kurtarıcı/çekicilerin güzergahta uygun yerlerde hazırlanmış bulundurulması sağlanacak ve art niyetli şekilde sürücülerden yanına varılmaz pahada fiyat taleplerini önleyecek tedbirler alınacaktır.
Ikâmetgâh yerlerinde alınacak trafik tedbirleri
- Bilhassa kış ve kötü hava/yol koşullarında trafik akıntı yoğunluğu ve tıkanmaların önüne geçebilmek ve toplu taşımayı özendirmek amacıyla, mahalli medya organları ile işbirliği sağlanarak halkın toplu nakliye vasıtalarından yararlanmaları tavsiye edilecektir.
- Belediyelerin kar yağışı ve küreme esnasında, cadde ve sokakların kaldırım kenarlarına sürülen karların kısa zamanda alınmaması sonucu, yol üzeri park disiplininin bozulması, akıcı trafiğin kullandığı şeritlerin işgal edilmesi gibi olumsuzluklar ortaya çıkmakta, bu olumsuzlukların önlenmesi nedeniyle kar istif ve kümelerinin hemen kaldırılması sağlanacaktır. Bu sayede gündüz hava sıcaklığının artması sebebiyle eriyen karların yol yüzeyinde kalması ve akşam saatlerinde buzlanmaya dönüşerek, karayolu güvenliğini negatif etkilemesi önlenecektir.
- Taşıt ve yayalara ait trafiğinin, yol/kaldırım yüzeyinde oluşabilecek buzlanmadan olumsuz etkilenmesini durdurmak nedeniyle, amaç sokak ve sokaklarda "Tuz Varili” uygulaması yapılacak, bu nedenle kayma riskinin bulunduğu yerlere ilişkin, evvelden tedbir alınacağı gibi, vatandaşın bu konuda mesuliyet alması sağlanacaktır. Hem muhtarların ve çevre esnafın bilgilendirilmesi ile tuzlu uygulaması tedbirinin sürdürülebilir olması da sağlanacaktır.
- Tuzlama ve küreme işlemleri trafiğin yoğun olduğu (pik) saatler açık havada yapılarak, karayolunun ulaşıma hazırlanmış ülkü getirilmesi sağlanacaktır.
- Kış mevsimi koşullarının günlük hayatı olumsuz yönde etkilediği illerimizde, ağır tonajlı taşıtlar dışarıya kalan taşıtlara da, kış lastiği takma zorunluluğu getirilmesi konusu valilikler göre değerlendirilecektir.
Yerleşim yeri haricen alınacak trafik tedbirleri
- Karayolu üzeri ve çevresinde yer alan yatay ve düşey trafik işaretlemeler denetim edilecek ve eksiklikler giderilecektir.
- Arıza, trafik kazası, hava muhalefeti gibi nedenlerle trafik akışının sağlanamadığı durumlarda yolun tamamen trafiğe kapanmaması amacıyla gerekli tedbirler ivedilikle alınacak, acele müdahale taşıtları ve karayolu ekiplerinin, kurtarma ve yardım yapmasına engel olmayacak şekilde taşıtların karayolunda beklemelerine itina gösterilecek, emniyet şeritleri ile banketlerin açık tutulması sağlanacaktır.
- Sürücüler buzlanma, yoğun yağış, tipi gibi gösterme mesafesinin azaldığı ve kaza riskinin yoğunlaştığı kesimlerden önce hava, yol ve çevresi hakkında bilgilendirilecek, yanlış geçme/sollama ve şerit yararlanma ile peşine düşüp takip mesafesi konusunda uyarılacak, zincir takılması gerektiğinde zincir taktırılacak, gerekiyorsa taşıtlar trafik ekibi öncülüğünde ve kontrolünde konvoy haline getirilecektir.
- Karayolları ekiplerinin trafik zabıtası ile işbirliği içerisinde çalışması nedeniyle gerekli tedbirler alınacak, trafik kazalarına ve karayolundaki olumsuzluklara birlikte müdahale edilebilmesi için uygun yerlerde bulunmaları sağlanacaktır.
- Otoyollar ilk olarak elde etmek üzere ikiden fazla şeritli ve ayrılmış karayollarında, ağır tonajlı taşıtların en sol şeridi kullanmamaları, otomobil cinsi taşıtların ise durmadan bu şeridi işgal etmemeleri yönünde gerekli denetimler yapılacaktır.
- Toplam kazaların 2005 yılında yüzde 31 'inin, 2010 yılında yüzde 33'ünün ve 2015 yılında yüzde 33 'ünün "arkadan çarpma” şeklinde meydana geldiği dikkate alındığında sürücülerin " peşine düşüp takip mesafesi” kuralına duyarsız oldukları, özellikle yakın ilerisi görülmeyen kesimlerde "aşırı hızlı” vasıta kullandıkları, güvenli yavaşlama ve durma mesafesine sahip olmadıkları, öncelikle ağır tonajlı taşıtların römork arkadaki sinyâl levhaları ve öteki taşıtların arka/fren ışıklarının öngörülen standartlarda ya da temiz olmadığı anlaşılmaktadır. Arkadan çarpma kazalarının en aza indirilmesi nedeniyle bu nesil kaide ihlallerini önlemeye yönelik tedbirler yoğunlaştırılacak ve "Aylık Trafik Kontrol Planı”nda yer verilecektir.
- "Devrilme/Savrulma/Takla Atma” şeklindeki trafik kaza sayısının; 2010 yılında 308 adet iken, 2015 yılında 432 adete çıktığı tespit edilmiştir. Bu kazaların en manâlı nedenleri aralarında yer alan "fazla hız, bitkin veya uykusuz olarak vasıta yararlanma” ihlallerine ilişkin tedbirler alınacaktır.
Terminal/otogarlarda alınacak tedbirler
-Terminallere antre ve çıkış yapan bütün otobüslerin; kilometre saati, yetki belgesi, gerekli parasal mesuliyet sigortası, fenni muayenesi ile şoförlerin sürücü ehliyeti ve alkollü olup olmadığı yoklama edilecektir.
- Otobüslerde şoför, asistan personel ve yolcuların emniyet kemeri kullanımına yönelik kontrol ve bilgilendirme faaliyetleri yoğunlaştırılacak, sürücü ve yolcuların güvenlik kemeri takma zorunluluğu anons edilerek hatırlatılacak ve farkındalık oluşturulacaktır.
- Otobüslerde mevsimsel olarak kış lastiğinin olup olmadığı, çekme halatı, yangın söndürme tüpü gibi avadanlıklarının bulunup bulunmadığı, ışık far donanımı yoklama edilecek, eksikliği olanların tamamlamadan çıkışına izin verilmeyecektir. Otobüslere yönelik bu nesil denetimlerin terminaller, dinlenme tesisleri, ara verme yerleri gibi, taşıtların durduğu noktalarda yapılmasına itina gösterilecektir.
- Yoğunluk durumuna göre, terminallerde teftiş yapan personel sayısı artırılacaktır.
Denetimde görevli personel ve ekip araçları
- Bütün ekip araçlarının kışlık bakımları yaptırılacak ve mevsim koşullarına uygun avadanlıkları (zincir, takoz, çekme halatı vb.) eksiksiz olarak bulundurulacaktır.
- Trafik ekiplerinde mazot kısıtlaması yapılmayacak, gereklilik halinde ilave akaryakıt talepleri karşılanacaktır.
- Trafik personelinin araç ve sürücülere ilişkin sorgulamaları, "el terminallerinden' yapmalarına itina gösterilerek hangi personelin, hangi karayolu kesiminde ve hangi saatlerde kaç araç ve sürücüyü denetim ettiği tespit edilecektir.
- Ayrı illere alt alan trafik yoklama ekipleri, işbirliği içerisinde tahsis yapacak, radar uygulamaları ilk olarak almak üzere, benzer güzergah üstünde yer alan istasyonlar bütün trafik kontrolleri için geçerli elde etmek üzere, bir istasyon geliş yönünde tedbir alırken, diğeri de gidiş yönünde (tersi istikamette) yoklama yapacaktır. Bu Nedenle benzer yönde gitmekte olan vasıta ve sürücülerinin, sürekli trafik kontrollerine maruz kalmaları önlenmiş olacağından, bu konuda şikayetler azalacak ve daha çok sayıda sürücü ve yolcuyla temas edilerek kontroller uygulanmış olunacaktır.
- Sürücülere durdurulma nedenleri ve işlemler hakkında "nazikçe” bilgilendirme yapılacak, halkla ilişkileri zedeleyecek diyalog ve tartışmalara girilmeyecektir.
- Motosikletli polislerin hava koşullarının olumsuzluğu sebebiyle trafik denetimlerine faal olarak katılma imkanı bulunmaması halinde, yayalara ait olarak görevlendirilen polisler tarafından trafiğin denetlenmesi, düzenlenmesi ve park disiplinin sağlanması konusunda açıklamalar verilecektir.
- Trafik ekiplerince karayolu üzerinde yapılacak olan tüm alıştırma ve denetimlerde "Trafik Denetimlerinde ve Trafik Kazalarında Alınacak Önlemlere İlişkin Talimat”ye uyulacaktır.
- Yoklama personelince, yol kullanıcılarının can güvenliklerinin tehlikeye düşürülmemesi amacıyla, negatif hava koşullarının yaşandığı durumlarda zorunlu olunmadıkça değişmez kontrol yapılmayacaktır.
- "Yakalanma riski” algısını artırmak amacıyla değişmez noktada denetim yapan ya da seyir halinde yer alan takım araçlarının tepecik lambaları açık olacaktır. Sabit bekleme noktalarında bulunan takım araçları ise karayolu eksenine "dik” ve sürücüler tarafından görülebilir şekilde bulundurulacaktır.
- Karayolunda trafiğin düzenlenmesi, yönetilmesi, tanzimi ve denetlenmesi ile taşıt kurtarma, yol açma, temizleme vb. gibi hizmetler esnasında trafik güvenliği hizmetlerini yürüten personel, görünürlüğünü artırmak ve böylece meydana gelebilecek kazaları durdurmak nedeniyle, yansıtıcılı giysi ve şapka dahil hava koşulları ve aydınlık durumuna göre gerekli donanımı giyecek ve kullanacaktır.
- Birbirini Izleyen amirlerce ödev öncesi vasıta, gereç ve personelin kontrolü ile zorunlu bilgilendirme ve talimatlandırmalar yapılarak, ekiplerin göreve çıkmaları sağlanacaktır.
- Trafik personeline trafiğin tanzimi ve denetimi haricen ödev verilmeyecektir. Gerektiğinde trafik birimlerinin ofis hizmetlerinde görevli personel, trafiğin tanzimi ve denetiminde görevlendirilecektir.
Karayolu işaretlemeleri
- Karayolunun bakım yenileme ve iyileştirme yapılan kesimlerindeki çalışmalarda, 23.06.2010 tarih ve 1 14/544 sayılı "Yol Üretim ve Bakım Çalışmalarında Alınacak Önlemler Talimatı” doğrultusunda gücenmiş olan ve karayolunun bakım onarım ve onarım çalışmalarının yapıldığı kesimlerdeki trafik tedbirlerine ilişkin "Trafik İşaretlemeleri Projesi” ilgili karayolları biriminden tedarik edilecek ve proje çalışmaları tamamlanıncaya dek denetim ekiplerinde bulundurulacak ve işaretlemelerin projesine uygunluğu ile gece ve gündüz görülebilirlikleri bakımından sürekli teftiş edilecektir. Gerektiğinde devrilen, kaybolan, kullanılamaz ülkü gelen işaretler hakkında tutanak düzenlenerek, "Projeyi” uygulayan karayolları birimine gönderilecek, böylece tedbirlerin sürekliliği sağlanacaktır.
- Polis ve jandarma trafik yoklama ekipleri, yükümlülük bölgelerinde karayollarınca uygulanan düşey ve yatay işaretlemelerin yerleri, standartları ve kullanım nedenleri konusunda veri sahibi olacak, bu amaçla "kgm.gov.tr” adresinden standartlar ile ilgili veri edinecek, yatay işaretlemelerden iyice silinen, anlamını kısmen yitiren, sürücüler tarafından algılanması zorlaşan veya öbür anlamlara gelebileceğinden kazalara sebebiyet verme ihtimali olanlar konusundaki tespitlerini, zaman geçirmeden karayolları birimine ve Trafik Başvuru Formu ve Denetleme Dairesi Başkanlığına/Jandarma Genel Komutanlığı Asayiş Daire Başkanlığına yazılmış olarak bildirecektir.
- Karayolu kenarlarındaki dinlenme ve mazot tesislerinde güvenlik şeritlerini işgal eden ve gece koşullarında yaklaşım istikametlerinden kırmızı renkli trafik ışığı gibi algıya neden olan LED lambalar ile emniyet şeritleri ve banketlerin yanı sıra karayolu sınır çizgileri içerisinde yer alan mahalli satıcıların, düzensiz ve çirkin görünümlü levha ve tezgahları, Jandarma ve karayolları birimleriyle müştereken kaldırılacaktır. Yeniden bu herif sergi ve yapıların Karayolu Kenarına Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Mevzuat hükümlerine uygun olarak etkinlik göstermelerini sağlamak amacıyla, karayolları birimleriyle işbirliği kurulacak, bu sebepten kaynaklanan kazaların önlenmesine çalışılacaktır.
Bilgilendirme ve bilinçlendirme faaliyetleri;
Mahalli yazılmış ve görsel basın-yayın organları ve diğer irtibat kanalları ile vatandaşlarımızın, kış şartlarında tehlikesiz taşıt kullanımı, trafikte karşılaşabilecekleri riskler buzlanma, çığ, heyelan, sis sebebiyle tehlikeli bölgeler, taşıtlarda bulundurulması gereken avadanlık ve gereçler konularında ahenkli bir şekilde bilgilendirilmeleri ve bilinçlendirilmeleri sağlanacaktır.
Trafik güvenliğini negatif yönde etkileyen tipi, çığ düşmesi, heyelan, yol kapanması gibi hava, yol ve çevresi ile trafik durumları hakkında, basın ve yayın organlarına ivedilikle data verilecek, vatandaşlarımızın zamanında uyarılması ve dikkatli olmaları sağlanacaktır. Ayrıca, 155, 156 ve 159 KGM Yol danışma telefon hatlarını arayan vatandaşlarımıza gerekli bilgilendime, destek ve kolaylık sağlanacaktır.
Alınan bütün tedbirlere karşın yoğun kar yağışı, buzlanma, çığ, heyelan vb. sebeplerle karayollarının trafiğe kapanması ya da ulaşımda aksamalar olduğu takdirde, şart en seri şekilde Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığına bağlı Kaza Danışma Birimi'nin 0 312 462 21 91 nolu telefon veya 0 312 468 91 43 nolu faksına bildirilecektir.
Kış mevsimi boyunca yukarıda belirli hususların ilk önce valiler, il emniyet müdürleri ve il jandarma komutanları olmak üzere görevli ve yetkili art arda amirlerce titizlikle peşine düşüp takip edilmesini ve gerçekte herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesini arz ve rica ederim."
Kış lastiği
Keza, genelgede yer alan kış lastiğine ilişkin olarak şu bilgiler verildi:
"Şehirlerarası karayollarında yolcu ve eşya taşımacılığı yapan taşıtlar için her yıl 1 Aralık ile takip eden yılın 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği yararlanma zorunluluğu getirilmiştir. Şehiriçi taşımacılıkta ise karar alma yetkisi valiliklere bırakılmıştır.
İl ve ilçe merkezlerinde 04-11 Aralık 2016 tarihleri aralarında saat 10.00-12.00 ile 14.00-16.00 saatleri aralarında; Karayolu güzergâhlarında yol kenarı trafik denetimlerinde, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına yan yol kenarı denetleme istasyonlarında, Terminal/otogar antre ve çıkışlarında,
Şehirlerarası gezgin ve eşya içeren taşıtlar ile valiliklerce karar gücenmiş olan illerde yoğunlaştırılmış “Kış lastiği” denetimi yapılacaktır."
EmoticonEmoticon